We werken voor organisaties die de ambitie hebben om toonaangevend te worden in hun werkveld. Opdrachtgevers die daarbij open staan voor innovatieve manieren om teams te laten excelleren.
Voor elke organisatie leveren we maatwerk. Onze lat ligt hoog omdat we altijd uitgaan van meetbaar resultaat. Dat onze aanpak werkt blijkt uit het feit dat wij met 85% van onze opdrachtgevers een langdurige samenwerkingsrelatie hebben. 98% van ons werk komt voort uit enthousiaste referenties.
Vertalen van functie eisen naar een competentieprofiel en selectiebegeleiding.
Ter gelegenheid van de heropening van het Rijksmuseum moest het team dat de bezoekers rondleidt in het museum flink worden uitgebreid. Er kwamen veel sollicitaties binnen voor deze aansprekende functie. De jarenlange ervaring van het Rijksmuseum met rondleidingen en hun visie op het vak van rondleider moest vertaald worden naar een competentieprofiel voor selectie.
TACT hield een workshop met de afdeling Educatie om samen de visie van het Rijksmuseum te vertalen in een competentieprofiel voor de rondleider nieuwe stijl en ontwikkelde een innovatieve methode voor de laatste selectieronde, waarvoor ruim 150 mensen uitgenodigd waren. Een team van adviseurs van TACT werkte samen met door ons getrainde medewerkers van het Rijksmuseum om in twee dagen op een respectvolle manier te beoordelen welke sollicitanten het meest geschikt waren. We maakten hierbij gebruik van simulaties van rondleidingen in een speciaal daarvoor ingericht ‘demo museum’.
Een efficiënte en effectieve manier van beoordelen, die recht deed aan het individu. Drie jaar na de heropening is 93% van de geselecteerde rondleiders succesvol gebleken.
Een individueel coachingtraject
Na een eerder door ons afgenomen Coachend Assessment had een nieuwe teamleider zicht op zijn kwaliteiten en ontwikkelpunten, en wilde hij zijn leidinggevende vaardigheden verbreden. Specifiek: flexibeler leren beïnvloeden en meer verantwoordelijkheid bij zijn teamleden laten.
Er is gekozen voor individuele oefensessies – een soort minitraining – in bijzijn van een tweede coach/acteur. Hier ontving hij praktische tips waarmee hij zijn vaardigheden verbreedde, die hij direct kon toepassen in de praktijk. In de individuele coachsessies brachten we verdieping aan op de dingen die hij als leidinggevende lastig vond: het kennen van zijn eigen kracht en het snappen hoe dingen werken voor hemzelf. Wat maakt dat ik de dingen doe zoals ik ze doe, en hoe kan ik daar anders invulling aan geven?
Het ervaren van keuzevrijheid in het inzetten van verschillende stijlen van leidinggeven en een toegenomen zelfvertrouwen bij de teamleider. Tevens heeft hij ruimte gecreëerd om zich bezig te houden met de taken waar hij zich echt mee bezig moet houden als teamleider. Minder op de inhoud en details. Medewerkers hebben hierdoor meer ruimte voor eigen oplossingen ervaren.
Teamontwikkeling
Woningcorporatie Mitros wilde een impuls geven aan een van haar kernwaarden: Aanspreekbaar zijn. TACT werd gevraagd mee te denken over en invulling te geven aan de aanpak.
Een succesvolle pilot workshop voor de directie, ontwikkelde TACT door tot een dynamische workshop over ‘Feedback geven en Aanspreekbaar zijn’. In het design werd een team van 30 interne coaches door TACT opgeleid om deze workshop te geven aan hun 350 collega’s. Dit waren sessies van 2,5 uur met afwisselende en actieve werkvormen, gegeven aan groepen van telkens een dwarsdoorsnede van de organisatielagen en -onderdelen.
De workshop werd zeer positief ontvangen. Merkbaar resultaat is dat collega’s erop teruggrijpen en elementen eruit gebruiken wanneer zij elkaar feedback geven of wanneer zij feedback krijgen. Ook is TACT gevraagd als partner voor een vervolgtraject. Het verder professionaliseren van de coaches en het ontwikkelen van follow up sessies die opnieuw door de coaches worden begeleid, staat daarbij centraal.
Ontwikkeling methodiek en Training effectieve rondleidingen
Het Joods Historisch Museum was bezig met het ontwikkelen van een methodiek voor rondleidingen en publieksbegeleiding in het museum, met als beoogd resultaat dat bezoekers het museum niet alleen met een positieve ervaring verlaten, maar ook nieuwsgieriger zijn geworden, meer nuance hebben in hun denken en verrijkt zijn in kennis en ervaringen. Het museum zocht een partner met verstand van mensen en groepsprocessen.
Samen met het JHM ontwikkelde TACT de I ASK methodiek, die musea in staat stelt hun impact op de bezoeker merkbaar te vergroten.